بلوك سبك پوكه اي چيست و ساخت و ساز چه نقشي دارد؟ بلوك سبك پوكه اي چيست و ساخت و ساز چه نقشي دارد؟

بلوک سبک پوکه ای

بلوك سبك پوكه اي چيست و ساخت و ساز چه نقشي دارد؟

يكي از مصالح كاربردي حوزه ساخت و ساز در ايران، بلوك است، بلوك ها داراي انواع مختلفي هستند كه با توجه به ساختار و  كاربردي كه دارند مورد استفاده قرار مي گيرند، يكي از پرطرفدارترين انواع بلوك در ايران، بلوك سبك پوكه اي است، در اين مقاله كوتاه به بيان ويژگي هاي اين نوع بلوك و مزاياي استفاده از آن مي پردازيم.

بلوك سبك پوكه اي از چه ساخته مي شود؟
اين نوع بلوك، قطعه اي است كه از تركيب بتن، پوكه معدني و سيمان توليد مي گردد، از بلوك سبك معمولا براي ساخت ديوار و تيغه در آپارتمان سازي استفاده مي شود.

بلوك پوكه اي به دو شكل تو پر و تو خالي در ساخت ديوارها و سقف ها مورد استفاده قرار مي گيرد، ضخامت بلوك هاي تو خالي به منظور استفاده بهينه از ويژگي عايق كاري آنها بيشتر از بلوك هاي معمولي است، اما اين افزايش ضخامت به دليل وزن بسيار كم بتن مصرفي در ساخت پوكه تو خالي، اثرگذاري زيادي در وزن نهايي بلوك ندارد.

در واقع منظور از پوكه همان گدازه هاي آتشفشاني است كه بعد از جاري شدن روي زمين سفت و سخت شده و به صورت تكه هاي ريز و درشت و متخلخل از معادن پوكه استخراج مي شوند. مهمترين ويژگي پوكه ها، استحكام بالاي آنها در تركيب با سيمان و همچنين وزن بسيار سبك آنها است. ضمن اين كه توانايي نگهداري آب در خود را دارند و به همين دليل مقاومت بتن را افزايش مي دهند.

مزاياي بلوك سبك پوكه اي
استفاده از بلوك سبك پوكه اي داراي مزايا و ويژگي هاي بسياري است كه باعث مي شود اكثر مهندسين و معماران از آن به عنوان مصالح كاربردي در ساخت و ساز استفاده كنند، اين ويژگي ها شامل موارد زير است:

وزن سبك
مهمترين ويژگي بلوك پوكه اي سبك بودن آنها است، اين مسئله حمل و نقل آنها را آسان كرده و باعث كاهش هزينه و زمان اجراي پروژه هاي ساخت و ساز مي شود، ضمن اين كه سبكي بلوك پوكه اي باعث مي شود وزن ساختمان كاهش چشم گيري داشته باشد.

ارتباط مستقيم نيروي زلزله وارد بر سازه با وزن آن سبب مي شود كه اثرگذاري زلزله در تخريب ساختمان هايي كه با پوكه هاي سبك ساخته مي شوند كمتر شود. تا جايي كه وزن ديوار ساخته شده از بتن سبك در مقايسه با ديوارهاي آجري معمولي 2.5 برابر كمتر است.

عايق حرارتي
بلوك سبك پوكه اي ساخته شده از سيمان و پوكه معدني، داراي لايه عايق حرارتي است كه قابليت پوشش دادن ديوارهاي ساختمان را دارد، از طرفي استفاده از بلوك پوكه اي در عايق كاري ديوارهاي جانبي، مورد تاييد سازمان بهينه سازي مصرف سوخت در ايران قرار گرفته است و استفاده از بلوك پوكه اي در ساخت ديوار بدون نياز به عايق ديگري يك عايق همگون محسوب مي شود.

عايق صوتي
ويژگي متخلخل بودن بلوك هاي پوكه اي باعث مي شود كه ضريب انتقال صوت در آنها به شكل چشم گيري كاهش پيدا كند تا جايي كه متوسط كاهش صوت با استفاده از اين بلوك ها حدود 48 دسيبل است كه حداقل الزامات مقررات ملي ساختمان سازي را تامين مي كند.

استحكام بالا
از آنجايي كه بلوك سبك پوكه اي مطابق با آخرين استانداردهاي روز ساخته مي شوند، داراي مقاومت خوبي در مقابل فشارهاي وارده هستند. پايين بودن مدول كشسان بلوك هاي سبك، به عنوان مصالح پركننده در ساختمان ها، در مناطق زلزله خيز كشور، باعث افزايش دوره نوساني اين ساختمان ها و در نتيجه كاهش نيروي زلزله و كاهش تخريب مي شود.

كارپذيري بالا
از نظر فيزيكي بلوك هاي سبك پوكه اي كارپذيري بالايي دارند، به اين ترتيب انجام عمليات ميخ كوبي، سوراخ كوبي، شيار زني و ... روي اين بلوك ها آسان است و اين امر سبب مي شود كه بلوك هاي شكسته و غير قابل استفاده به ميزان زيادي كاهش پيدا كنند و در مصرف مصالح صرفه جويي شود.

همچنين مي توان در ساخت ديوارها با اين نوع بلوك از انواع ملات استفاده كرد، اين ويژگي در بلوك سبك پوكه اي باعث مي شود كه بتوان در كنار آنها از لوله هاي تاسيسات، كابل هاي برقي و مخابراتي و ... استفاده كرد.

سرعت بالا در اجرا
استفاده از مصالح سنتي مثل آجر در ساخت و ساز با توجه به اين كه براي استفاده از آنها به ملات بيشتري نياز است، معمولا كاري زمان بر و طولاني است، اما با استفاده از مصالح به روزتري مثل بلوك سبك پوكه اي انجام عمليات ديوار چيني، سقف چيني و ساخت كف با كيفيت و سهولت بيشتري انجام مي گيرد.

كاربري متنوع
استفاده از اين نوع بلوك هاي ساختماني با توجه با تركيب سيمان به عنوان متريال اصلي ساخت بلوك، براي استفاده در سازه هاي مختلف مثل سازه هاي صنعتي، مسكوني، تجاري و كشاوري مناسب خواهند بود.

استحكام و مقاومت بالا در آتش سوزي
از آنجايي كه پوكه هاي معدني در دماي بالاي 122 هزار درجه سلسيوس ساخته مي شوند، مي توانند شوك هاي حرارتي بالاتر از 121 هزار درجه سلسيوس را نيز تحمل كرده و استحكام خوبي در مقابل آتش سوزي داشته باشند.

در نهايت بلوك سبك پوكه اي خوب است يا بد؟
با مزايا و ويژگي هاي بلوك سبك پوكه اي آشنا شديد، با توجه به اين كه كشور ما روي كمربند زلزله قرار دارد و اكثر مناطق كشور حادثه خيز است، استفاده از مصالح ساختماني استاندارد، مدرن و سبك مي تواند تخريب در اثر بلايا و حوادث را تا حد زيادي كاهش داده و باعث حفظ جان و سرمايه باشد، بنابراين با استفاده از بلوك سبك پوكه اي مي توان سازه هاي مستحكم و مقاوم با هزينه مناسب تر و در مدت زمان كمتري ساخت.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/8/6 ساعت: ۱۹ توسط:rashabeton1 :